(Անցեալի Յիշողութիւններ)
ՀԵՆՐԻԿ ԱՆԱՍԵԱՆ
Հայֆիլհարմոնիայի Սիմֆոնիկ նուագախմբի 1968 թուականի համերգաշրջանն սկսելուն քիչ օրեր էին մնացել: Մինչ այդ, ես արդէն գուշակում էի, որ, ինչ որ մի բան է պատահել նուագախմբի երկարամեայ գլխաւոր դիրիժոր, իմ փրոֆեսոր Միքայէլ Մալունցեանի հետ: Մի քանի անգամ հեռաձայնեցի եւ իր խօսակցական տօնից հասկացայ, որ տրամադրութիւն չունէր:
– Մաեստրօ, անհանգստացած եմ, համերգաշրջանը մօտենում է, իսկ դուք չէք երեւում: ինչ որ բա՞ն է եղել:
– Հենրի~կ, ոչինչ էլ չի եղել, դու դրան ուշադրութիւն մի դարձրու…, դու անպայման գնայ ֆիլհարմոնիա, ինձ մի սպասիր, ասաց փրոֆեսորս ու անմիջապէս կախեց լսափողը: Դժուար չէր հասկանալ, որ նա այլեւս չէր վերադառնալու Ֆիլհարմոնիա:
Արդեօք ի՞նչ էր եղել վերջին մէկ ամսուայ ընթացքում: Սկսեցի քրքրել յիշողութեանս ժապաւէնը:
1961 թուականին, երբ ես ընդունուեցի կոնսերվատորիայի` յատկապէս ինձ համար բացուած օփերային-սիմֆոնիկ դիրիժորութեան բաժինը, նոյն մասնագիտութեանը տիրապետելու ցանկութիւն ունեցող մի քանի երաժիշտ-կատարողներ, բողոք էին ներկայացրել համապատասխան մարմիններին, պահանջելով, որպէսզի իրենց էլ թոյլ տրուի օգտուել նման եզակի հնարաւորութիւնից:
Էլ աւելի առաջ գնալով, նրանք տալիս էին իմ անունը, ասելով, թէ ինչպէ՞ս է պատահում, որ երաժշտական միջնակարգ կրթութիւն ունեցող Հենրիկ Անասեանին նման հնարաւորութիւն է տրւում, իսկ իրենց` բարձրագոյն կրթութիւն ունեցող երաժիշտներին մերժում են ուսանել դիրիժորութեան բաժնում: Բողոքը հասել էր մինչեւ Մոսկուա:
Ուսման առաջին տարին աւարտուելուց յետոյ, երկրորդ տարուայ սկզբին, չգիտեմ ինչպէս, ոնց, իմ փրոֆեսորի դասարանում յայտնուեց կոնսեվատորիան մէկ անգամ աւարտած, դաշնակահար Դաւիթ Խանճեանը: Վերջինս նշանաւոր օփերային երգչուհի Տաթեւիկ Սազանդարեանի եւ Մշակոյթի Նախարարութեան Արուեստի Վարչութեան պետ Յակոբ Խանճեանի որդին էր: Աւելացնեմ նաեւ, որ Դաւիթի ազգականներից մէկը` նախկինում երաժիշտ-կլարնետահար, ՍՍՀՄ Մշակոյթի Նախարարութեան Արուեստի Վարչութեան պետ Զաւէն Վարդանեանն էր: Եւ, վստահաբար վերջինիս շնորհիւ էր, որ Դաւիթի համար Կոնսերվատորիայում պաշտօնապէս բաց-ուեց դիրիժորութեան բաժինը: Դաւիթի յայտնուելով, ինչպէս ժողովուրդն է ասում` ես իմ «մատը կծեցի»: Նա զօրաւոր մէջք ունէր, իսկ ես` միայնակ էի, ինքս էի ու իմ շնորհքը: Նա «վերեւում»:էր, իսկ ես` «ներքեւում»: Մեր ընկերութիւնը չստացուեց: Մեր դիրիժորութեան դասերը տարբեր օրեր էին եւ տարբեր ժամերի: Մալունցեանն էլ կարծես խուսափում էր մեզ մտերմացնելուց:
Դաւիթ Խանճեանը ինձնից մէկ տարի յետոյ աւարտեց կոնսերվատորիան, երբ ես արդէն մէկ տարի աշխատում էի նուագախմբի հետ:
1967 թուականի համերգաշրջանի աւարտին, մէկ էլ ի՞նչ տեսնեմ, առաւօտեան, իմ փորձերի ժամանակ, մայր ու որդի` Տաթեւիկ Սազանդարեանն ու Դաւիթ Խանճեանը գալիս բազմում են դատարկ դահլիճի աթոռներին` բնականաբար, աւելորդ լարում առաջացնելով իմ հոգում: Մէկ օր, երկու օր, եւ այսպէս անդադար: Չեմ կարող նրանց դուրս հրաւիրել, ի վերջոյ համբաւաւոր Տաթեւիկ Սազանդարեանն է, գումարած` Արուեստի Վարչութեան պետ Յակոբ Խանճեանի կին լինելու հանգամանքը:
Նկատում եմ, որ իմ անհանգստութիւնը կամայ թէ ակամայ փոխանցւում է նուագախմբի անդամներին:
– Ընդմիջմանը նուագախմբի երաժիշտները մօտենում էին ինձ ու անհանգստացած հարցնում.
– Մաեստրօ, էդ ինչի՞ են նրանք գալիս մեր փորձերին::
Մէկ ուրիշը, որ աւելի համարձակ էր, առանձինն զգուշացնում էր,- մաեստրօ, ըստեղ մի ուրիշ բան ա «ֆռռում», զգոյշ եղէք:
– Ի՞նչ զգոյշ լինեմ Վազգէն ջան, ես գիտեմ թէ ինձ ինչ է սպասում: Ինչպէս տեսնում ես Մալունցեանն էլ մէջտեղ չկայ, իսկապէս, քո ասածի պէս` ըստեղ մի ուրիշ բան ա «ֆռռում»: Կ՚ապրենք, կը տեսնենք:
Մի բան էր ասացի մաեստրօ ջան, Մալունցեանը ձեզ շատ է սիրում ու գնահատում, նա չի թողնի ձեր խաթրին կպչեն:
– Մալունցեա՞նն ով է…, ինչ է, չես տեսնո՞ւմ թէ ովքեր են նրանք: Հեն ա, Դաւիթը աւարտել է կոնսերվատորիան, մի տեղ պիտի տեղաւորեն չէ՞…, իսկ թոյլ օղակը ո՞րն է`ի հա՜րկէ ԵՍ:
1968-ի համերգաշրջանը պիտի սկսուի` նուագախմբի գլխաւոր դիրիժոր Միքայէլ Մալունցեանը մէջտեղ չկայ: Աւելին` չկայ նաեւ երկրորդ դիրիժոր Վահան Այվազեանը, որն ընդհանրապէս «աշխարից վերացաւ» եւ հետագայում էլ անյայտ մնաց թէ ուր է եւ ինչ է պատահել նրա հետ: Մալունցեանը չի գալիս ֆիլհարմոնիա, սակայն ինձ պարտադրում է գնալ աշխատանքի:
Նուագախումբը աշխատանքի է գալու մէկ շաբաթ անց: Անհանգիստ սրտով մտնում եմ գլխաւոր դիրիժորի սենեակը: Տեսնեմ մի քառասունին մօտ տղամարդ նստած է Մալունցեանի բազկաթոռին: Հաւանեցար իմ շփոթուած վիճակը տեսնելով, առաջինն ինքը սկսեց խօսակցութիւն սկսել:
– Արի,~ արի մաեստրօ, նստիր, նստիր խօսենք ապագայ ծրագրերի մասին:
Չիմանալով ինչ ասել, առանց խօսքի, մի տեսակ հիպնոսացած, ենթարկուեցի նրա հրամանին:
– Մի քաշուէք, հանգիստ զգացէք ձեզ: Ես սիմֆոնիկ նուագախմբի նոր գեղարուեստական ղեկավարն ու գլխաւոր դիրիժորն եմ: Միասին ենք աշխատելու: Անունս Ռուբէն Վարդանեան է, Մոսկուայից եմ եկել:
Մի պահ քրտինքը պատեց ճակատս,- ահա թէ ինչու չի երեւում Մալունցեանը,- վայրկեանի մէջ անցաւ մտքովս ու անմիջապէս հարցրի.
– Օ~, մաեստրօ, հաւանաբար դուք Զաւէն Վարդանեանի ազգականներից էք, այո՞…
– Նա իմ հայրն է,- բաւականին չոր արձագանգեց նա, հասկացնել տալով, որ անտեղի էր իմ նման հարցը:
Համերգաշրջանն սկսուեց Ռուբէն Վարդանեանի համերգով: Մոռացուեցին Միքայէլ Մալունցեանն էլ, Վահան Այվազեանն էլ:
Յայտնի էր, որ դիրիժորների սպանդ էր տեղի ունենում: Հաւանաբար յաջորդը ես էի լինելու եւ ֆիլհարմոնիայի դիրիժորների երկեակ, կամ եռեակ խումբը անցնելու էր Զաւէն Վարդանեան- Յակոբ Խանճեան ազգակցական ընտանիքների իշխանութեան տակ:
Դրանից յետոյ Միքայէլ Մալունցեանն այլեւս չ՚ երեւաց ոչ միայն ֆիլհարմոնիայում, այլեւ որեւէ վայրում կամ միջոցառմանը եւ երեք-չորս տարի անց հոգին աւանդեց: Երբ փորձում էի այցելութեան գնալ, զգում էի, որ խուսափում էր ու հոգեպէս տառապում:
Այդ անամօթ, խորամանկ Ռուբէն Վարդանեանը շատ աւելի խորամանկ, մտածուած ձեւ էր ընտրել ինձնից ազատուելու եւ իր ազգական Դաւիթ Խանճեանին իմ տեղը բերելու համար:
Համատեղ աշխատանքի երրորդ ամսում, մի օր Ռուբէն Վարդանեանը ինձ հրաւիրեց իր աշխատասենեակ:
– Ես քո տեղի համար մրցոյթ եմ յայտարարելու,- առանց ողջունելու` հենց այդպէս, միանգամից,- ասաց նա:
Ես բնաւ անակնկալի չեկայ: Արդէն գիտէի, կռահում էի, որ գալու էր այդ օրը: Մի քանի անգամ էլ տեսել էի Դաւիթ Խանճեանին Վարդանեանի սենեակ ներս ու դուրս անելիս:
– Նեղութիւն մի քաշէք, ես լաւ գիտեմ, թէ ինչի համար, աւելի ճիշդ ում համար էք նման որոշում կայացրել: Հաւանաբար ձեզ համար աւելի հեշտ կը լինի, եթէ ինքս դիմում գրեմ ու հեռանամ աշխատանքից,- հանգիստ տոնով ասացի ես:
– Ինչպէս կ՚ ուզես,,- առանց դէմքի մի մկան շարժելու ասաց այդ սադիստը ու առջեւս դրեց մի թուղթ ու գրիչ:
Անմիջապէս գրեցի դիմումս ու առանց որեւէ բառ փոխանակելու`դուրս եկայ սենեակից: Ես վստահ էի, որ մրցոյթ անելը ձեւական բնոյթ էր կրելու: Մոսկուան ու Երեւանն արդէն իրենց սեւ գործն արել էին: Երկու վաստակաշատ դիրիժորներին ասպարէզից հանելուց յետոյ ես ո՞վ էի, ո՞վ ունէի մէջքիս կանգնած, ինքս` «ախպար»ի զաւակ, անկուսակցական, ոչ մի ծանօթ, բարեկամ «վերեւներում»:
Ֆիլհարմոնիայի շէնքից դուրս գալուց յետոյ անմիջապէս հեռաձայնեցի Միքայէլ Մալունցեանին եւ յայտնեցի եղելութեան մասին:
– Էդ ի՞նչ ես արել Հենրիկ, շուտ, արագ գնայ եւ ետ վերցրու դիմումդ: Դու գժուե՞լ ես, ինչ է, թող աներ այդ կոնկուրսը: Ես այսպէս կամ այնպէս կը լինէի յանձնաժողովում: Շուտ արա, գնա՜ եւ վերցրու դիմումդ:
Լսափողը կախելուց յետոյ անմիջապէս ինձ գցեցի Ֆիլհարմոնիա: Գլխաւոր դիրիժորը տեղում չէր: Դռնապանն ասաց, որ բարձրացել է տնօրէնի մօտ: Առանց քարտուղարից թոյլտւութիւն խնդրելու, անմիջապէս մտայ տնօրէնի ընդունարանը: Այստեղ էլ չէր թշուառականը: Չթողնելով, որ առաջինը ես խօսեմ, տնօրէնն անհանգստացած հարցրեց.
– Անասեա~ն, էդ ինչի՞ ես դիմում գրել, մի հինգ րոպէ առաջ ստորագրեցի:
– Խնդրում եմ, շատ եմ խնդրում, ետ տուէք դիմումս ընկեր Ասատրեան,- ամբողջովին ինձ կորցրած, բարձրաձայն ասացի ես:
– Տարաւ, դիմումդ հետը տարաւ Վարդանեանը, բայց չհասկացայ, ինչո՞ւ ես դիմում գրել, մենք շատ գոհ ենք քո աշխատանքից:
– Դուք` այո, վստահ եմ, բայց նա մրցոյթ է որոշել անել իմ տեղի համար, եւ գիտէ՞ք ում է բերելու իմ փոխարէն
Այստեղ մի պահ լռեց հիանալի մարդ ու աննման ղեկավար Գէորգ Ասատրեանը ու գլուխը տարուբերելով ասաց.
– Գիտե~մ, գիտեմ Անասեան, լաւ եմ հասկանում ամէն ինչ:
– Ես ի՞նչպէս կարող եմ նրանց դէմ դուրս գալ, ո՞վ ունեմ իմ մէջքին կանգնած: Միակ պաշտպանս Մալունցեանն է: Խնդրեմ` առաջինը նրան դուրս մղեցին ասպարէզից: Գիտեմ, շատ լաւ եմ հասկանում, դուք էլ չէք կարող ինձ օգնել:
– Լաւ է, որ հասկանում ես, Նման` վերից եկած հրամաններին որեւէ ձեւով առարկել չեմ կարող: Մալունցեանն էլ չի կարող քեզ օգնել: Իրեն չկարողացաւ օգնել, քե՞զ ինչպէս է օգնելու:
Մէկ-երկու շաբաթ անց, Ֆիլհարմոնիայի ցանկապատին փակցուած ազդագրում երեւաց դիրիժոր Դաւիթ Խանճեանի անունը: Ի~նչ մրցոյթ, ինչ բան: Դաւիթն անմիջապէս զբաղեցրել էր իմ տեղը:
Արդարութիւնը պահանջում է ասել, որ շնորհալի դիրիժոր էր Դաւիթ Խանճեանը, բայց աւա~ղ երկար չտեւեց նրա թռիչքը երաժշտութեան երկնակամարում: Նա կեանքին հրաժեշտ տուեց հազիւ քառասունը բոլորած տարիքում:
Քիչ ժամանակ անց, իր սեւ գործն աւարտած տմարդի Ռուբէն Վաևդանեանը վերադարձաւ Մոսկուա: Յետագայում իմացանք, որ գնացել է Հարաւային Ամերիկա, որտեզից էլ հետքը կորել է: